onsdag 30 september 2009

JAKT

I kväll när jag kom hem från jobbet, var Kinas Stor-husse & Lill-husse ute och jagade gäss. Kina var hemma och vänta på Matte. Pelle kom hem och berättade att Abbe skjutit en gås som dom inte hittade(kan hända). Jag bestämde mej för att gå bort till Abbe som fortfarande jagade. Kina fick hänga med, gick jakt fot en bit sedan stack hon i väg och då kopplade jag henne. Då gick hon fint fram till Abbe. Väl framme satt vi en stund tills Kina lade sej ner. Då fick hon söka bland gåsbulvanerna men där fanns ju förstås ingenting. Vi gick bort till det område Abbe trodde att gåsen kunde ligga, fast det mest troliga var ju att gåsen fått en smäll och seglat ned och sen kunnat dra i väg igen. Men nyttig träning för Kina att söka och få lära sej att det inte alltid finns något på jakten.
Kina sökte för fullt, verkade hitta ett område som hon utgick från hela tiden i löpor. Men fick komma tillbaka tom varje gång. Hon visade uthållighet och noggrannhet och när jag bröt, kom hon in till mej. Sen gick Abbe och jag för att plocka in gåsbulvaner och sen hemåt. Men jag är nöjd med Kina i kväll, våra kontinuerliga träningar i jaktsammanhang ger nog lite i taget även om jag inte ser vinster vid varje träningstillfälle!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Härliga duktiga Kina som inte ger upp trots att hon inte hittar någon pippi....
Nyttig träning! Ni kommer gå långt!

johanna och grabbarna sa...

Duktiga tjejen!

Annelie & Martin sa...

Duktiga Kina, härligt att du känner att du vinner på täningarna!! KRAM