tisdag 6 januari 2009

Sista lediga dagen....

Idag var det sista lediga dagen, därför var det bäst att utnyttja den på bästa sätt, bestämde mej för att lägga några viltspår igen. Eftersom jag jobbar helg och då har lite lediga dagar emellanåt då. Kina och jag gick ut på en morgonpromenad för att "reka" läget lite, med oss följde förstås Zorro. Med tanke på blåsten jag fundera lite var vi skulle gå, men en sån härlig dag som det var med snö och sol, insåg jag ännu en gång att vi bor på ett av de bästa ställen som finns. Tänk att bara kunna gå utanför dörren och sen kunna välja fritt var man vill gå. Se bilder som följer:

Efter vår naturpromenad var vi i lagården och kolla in nyfödda lammet som nu är några dagar. Efter detta fick Kina gå hem för att jag skulle kunna lägga ett viltspår, Moa säger ju att det är upplevelser som räknas därför måste ju även Kina få en upplevelse!

Spåret lades på ett ställe där det inte skulle bli motvind. Med 2 vinklar och 2 bloduppehåll, lite finurligt lagt tror jag, ett rådjur som blivit skadeskjutet och sedan dragit sej inåt mellan träd och granar för att inte synas. Liggtiden blev ca 4 timmar, temperaturen steg en del och låg på -+0 när vi gick spåret. Mot ca -4 när jag lade det.

Det var ett tag sedan Kina gick viltspår men gick spåret lika lungt och metodiskt som tidigare, lyfte nosen enbart 2 gånger från spårkärnan, detta var vid bla. ett ställe där jag tyvärr trasslade in mej lite. Farten var bra, inte för fort. Dags att ytterligare försvåra graden av viltspåren!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ni bor underbart, ingen tvekan!! En av mina favoritplatser. Häftigt att spårandet går så himla bra, det kommer bli en duktig eftersöksprinsessa detta! Kramar

Anonym sa...

Ser helt underbart ut - så vill jag också bo när barnen kan ta sig för egen maskin till sina aktiviteter...
Duktiga Kina! Blivande champinjon förstås!

Anonym sa...

Ni bor i ett paradis!!! Duktiga Kina!!

Anonym sa...

Inte dumt det där att bara kunna gå utanför dörren och lägga viltspår.
Kul att det går så bra !!!! Det kommer bli kanonbra !!!!
Kram