måndag 12 januari 2009

VILTSPÅR

Idag var det dags för att gå ett viltspår, jag hade ledig dag efter helgens arbete. Det blåste ordentligt när jag lade spåret så jag tänkte noga vilket håll det blåste ifrån. Det blev ca 300 meter långt, det har varit mycket vilt just här har jag sett när det var snö. Tänkte att det kunde vara bra med lite eventuell viltstörning.
När vi gick mot spåret var Kina mycket lugnare än hon varit vid tidigare tillfälle. När vi kom fram satte jag spårsele på Kina och hade idag spårlina knöt en knut vid 5 meter för att veta var jag skall befinna mig.
Idag gick Kina fort för fort, så jag bromsade in vid några tillfällen, men kanske inte väl tydligt, för hon fick snart upp farten igen. Hon var ändå noggrann men jag kände att hastigheten var för hög, och vid ett eventuellt prov så skulle detta inte godkännas. Till helgen ska jag lägga ett öppenklass spår och vara noggrann med att stanna upp så att beteende korrigeras.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmm viltspår - är så kul! Och du ska nog kunna få ner tempot ska du se!
Kram!

Anonym sa...

Ååå inte alls avis på dej som bor med så bra marker runt hörnet!

Anonym sa...

Farten brukar lugna ner sig med nattgamla spår, så bara man har klarat sitt anlag tycker jag träningen blir "enklare". (jag har ju en racerhund och en mer noggrann i spåret ;o) )
Måste oxå ta och lägga lite till tjejerna nu när snön försvann. Nackdelen med nattgamla spår är att man måste hinna ut innan det blir mörkt och sen helst hinna gå det på förmiddagen nästa dag....Inte förrän torsdag hinner jag det om jag ska lägga till båda två.
Ha en fortsatt bra vecka
Kram

Anonym sa...

Här tränas det flitigt!! Säger som Lena farten brukar mattas med nattgammalt spår!! Kram

Anonym sa...

Får hålla med andra Johanna! Närmaste skog här är full med motionsspår så det är nog inte uppskattat med viltspår där ;-) Jag har ju dessutom ingen bil så det är lite extra synd om mig.. ;-) Hihi
Kul med viltspår är det i alla fall! =) Kram

Anonym sa...

Och jag tänker säga emot Lena och Annelie... Taskiga jag!! Men jag diskuterar gärna detta. Det är möjligt att det går lugnare till när det blir svårare (det gör det tex INTE för Lucas men jag vet att det blir så för vissa). Men poängen är väl inte riktigt att hunden ska dämpa sig för att det blir svårt utan att den alltid ska vara lugn och noggrann :) Jag tycker det är kanon Cam att du jobbar med tempot som ett kriterie!! De flesta eftersök ute hos er kommer vara riktigt färska och otroligt triggande och inte alls nattgamla. Därför är det lika bra att forma ett tempo hos hunden som inte är beroende av spårets ålder, annars kommer man få problem som eftersöksekipage och jag vet att DET är er morot först och främst :) Jag tycker det är seriöst att arbeta MED hunden i spåret, inte bara hänga efter i linan. Nej, vi vet inte vad hunden känner med sin näsa men vi kan ändå hjälpa den att alltid göra sitt bästa i fråga om noggrannhet genom att tidigt forma den till att vilja vara lugn och noggrann när den spårar. Jag lovar att den hund som lär sig det kommer vara överlägsen i skarpt läge såväl som på prov sen. Kramar från coachen ;)

Anonym sa...

Kul med viltspår. Måste ta mej i kragen själv. men det blir ett så jäkla farandes bara. Ha det